skip to Main Content

Ν/σχ Υπ.Εργασίας: «Διατάξεις προχειρογραμμένες, αόριστες, άρα μη εφαρμόσιμες, αναποτελεσματικές και, κατά την προσφιλή τακτική της Κυβέρνησης, ακοστολόγητες, που επουδενί δεν θεραπεύουν τις πληγές που έχετε ανοίξει.»

Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως, κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, ανέδειξε ότι δεν λύνει τα σοβαρότατα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η Κυβέρνηση σε εργαζόμενους και συνταξιούχους παρά τις διακηρύξεις περί του αντιθέτου από κυβερνητικά χείλη.

«Περιμέναμε από το παρόν σχέδιο 1) να δίνει λύσεις στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τελευταία 2,5 χρόνια, απασχολούμενοι και συνταξιούχοι. 2) Να αμβλύνει κάποιες από τις ανισότητες που η δήθεν φιλεργατική Κυβέρνηση ΣΥΡ/ΑΝΕΛ δημιούργησε. 3) Να αναστρέφει τα δυσθεώρητα ποσοστά της νεανικής ανεργίας και να ανακόπτει την συνακόλουθη ανοδική πορεία του brain drain.

Αντ’ αυτού, είδαμε διατάξεις προχειρογραμμένες, αόριστες, άρα μη εφαρμόσιμες, αναποτελεσματικές και, κατά την προσφιλή τακτική της Κυβέρνησης, ακοστολόγητες, που επουδενί δεν θεραπεύουν τις πληγές που έχετε ανοίξει.», είπε χαρακτηριστικά.

Συνέχισε προσδιορίζοντας την ζημία που έχει επέλθει τα τελευταία 2,5 χρόνια σε απασχολούμενους και συνταξιούχους, «οι οποίοι στην ουσία τιμωρούνται από την Κυβέρνηση ΣΥΡ/ΑΝΕΛ, είτε επειδή δουλεύουν, είτε επειδή δούλεψαν», αλλά και τα επιπλέον πλήγματα που επιφέρει το παρόν νομοσχέδιο, «καθώς επιβάλλει νέες μειώσεις συντάξεων και νέες αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών.»

Προχώρησε αναδεικνύοντας ότι η Νέα Δημοκρατία ως υπεύθυνη πολιτική δύναμη, υπερψηφίζει διατάξεις που θεωρεί ότι κινούνται στην σωστή κατεύθυνση, όπως στο παρόν, η επιτάχυνση της δίκης για τους εργαζόμενους, «ελπίζοντας ότι δεν θα αποτελέσει κενό γράμμα και θα εφαρμοστεί.»
Ολοκλήρωσε την παρέμβασή της αφενός στηλιτεύοντας το γεγονός ότι «μέσα σε αυτό το συνονθύλευμα διατάξεων, που, μεταξύ άλλων, βρίθει εμβαλωματικών ρυθμίσεων, οι οποίες τροποποιούν τον νόμο Κατρούγκαλου, για ακόμα μια φορά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, οπότε και ψηφίστηκε, δεν βρίσκουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας», αφετέρου τονίζοντας «ότι το 2012, σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις του ΣΕΠΕ, το ποσοστό της αδήλωτης εργασίας ήταν στο 40%. Το 2014 είχε μειωθεί στο 12% χάρη στις ενέργειες της τότε Κυβέρνησης Σαμαρά και του Υπουργού κ. Βρούτση. Πώς;
• Με το καινοτόμο εργαλείο ΕΡΓΑΝΗ, το οποίο λειτούργησε υποστηρικτικά στους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
• Με μία διπλή ισορροπημένη παρέμβαση αφενός αυστηρού προστίμου των 10.500 ευρώ, το οποίο λειτούργησε υπέρ των εργαζομένων, και αφετέρου της μείωσης των εισφορών κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, υπέρ των εργοδοτών.»

Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι «λύσεις υπάρχουν, και διάθεση συναίνεσης για την επίλυση ζητημάτων, όπως τα εργασιακά, υπάρχει. Φοβούμαστε, ωστόσο, ότι το παρόν νομοθέτημα, δεν θα επιλύσει, αντίθετα θα δημιουργήσει και άλλες πληγές σε απασχολούμενους και συνταξιούχους.»

Ακολουθούν το βίντεο και το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Από τον περασμένο Απρίλιο ακούγαμε δια στόματος της κυρίας Υπουργού ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου θα επαναφέρουν τη νομιμότητα στην αγορά εργασίας. Αργότερα τον Ιούνιο, η ίδια διακήρυττε ότι το νομοσχέδιο θα αποτελέσει εφαλτήριο για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας, αλλά και λίγες μέρες πριν, στα τέλη Αυγούστου, πριν την κατάθεσή του, «πηγές του Υπουργείου» διέρρεαν ότι πρόκειται για νομοθέτημα με θετικό πρόσημο για την κοινωνία, ότι ανταποκρίνεται σε πάγια αιτήματα της κοινωνικής πλειονότητας, ότι ενισχύει την προστασία των εργαζομένων και επεκτείνει εργασιακά δικαιώματα.

Αν μη τι άλλο, λοιπόν, περιμέναμε από το παρόν σχέδιο 1) να δίνει λύσεις στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τελευταία 2,5 χρόνια, απασχολούμενοι και συνταξιούχοι. 2) Να αμβλύνει κάποιες από τις ανισότητες που η δήθεν φιλεργατική Κυβέρνηση ΣΥΡ/ΑΝΕΛ δημιούργησε. 3) Να αναστρέφει τα δυσθεώρητα ποσοστά της νεανικής ανεργίας και να ανακόπτει την συνακόλουθη ανοδική πορεία του brain drain.

Αντ’ αυτού, είδαμε διατάξεις προχειρογραμμένες, αόριστες, άρα μη εφαρμόσιμες, αναποτελεσματικές και, κατά την προσφιλή τακτική της Κυβέρνησης, ακοστολόγητες, που επουδενί δεν θεραπεύουν τις πληγές που έχετε ανοίξει.

Και επειδή μιλώ πάντα με στοιχεία, θα ήθελα να προσδιορίσω ποιες είναι οι πληγές που συστηματικά επιφέρετε τα τελευταία 2,5 χρόνια στους Έλληνες πολίτες και φορολογούμενους, αδιακρίτως σε απασχολούμενους και συνταξιούχους, οι οποίοι στην ουσία τιμωρούνται από την Κυβέρνηση ΣΥΡ/ΑΝΕΛ είτε επειδή δουλεύουν, είτε επειδή δούλεψαν.

Για τους απασχολούμενους, ενδεικτικά:
• Από 1/1/2018 μεταβάλλεται η βάση υπολογισμού των εισφορών, γεγονός που θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερες επιβαρύνσεις σε ελεύθερους επαγγελματίες, γιατρούς, μηχανικούς και δικηγόρους. στις παραπάνω κατηγορίες ασφαλισμένων. Από 1/1/2019, που θα πάψουν οι εκπτώσεις του μεταβατικού διαστήματος, θα υπάρξει ποσοστιαία αύξηση, η οποία θα φτάσει σε ποσοστό έως και 61%.
• Αναμένεται αναδρομικό χαράτσι ύψους 11% για εισφορές επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ για εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.
• Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία, μέσα σε 2,5 χρόνια, αυξήθηκαν κατά 113%, από 10,9 δις το 2014 σε 23,3 δις ευρώ.
• Για πρώτη φορά, από το 2015, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης (μερική απασχόληση και εκ περιτροπής απασχόληση) έσπασαν το φράγμα του 50% και ξεπέρασαν την πλήρη απασχόληση.
• Η τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας μειώθηκε σημαντικά λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας, του δημοσιονομικού εκτροχιασμού, της φοροκαταιγίδας και της αύξησης των εισφορών. Ως αποτέλεσμα χάθηκαν 200.000 θέσεις εργασίας μέχρι τις 31-12-2016.
• Η δεύτερη κατά σειρά μείωση του αφορολόγητου, σε συνδυασμό με την αύξηση της άμεσης και της έμμεσης φορολογίας, οδηγεί μοιραία στην απώλεια 2 μισθών για τους εργαζόμενους.

Όμως οι πληγές είναι εξίσου μεγάλες για τους συνταξιούχους. Ενδεικτικά:
• Οι ληξιπρόθεσμες-εκκρεμείς κύριες συντάξεις ξεπερνούν τις 139.000, με οφειλές που αγγίζουν τα 1,4 δις ευρώ.
• Οι ληξιπρόθεσμες-εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις ξεπερνούν τις 127.000, με οφειλές κοντά στα 650.000.000 ευρώ.
• Συνολικά, περίπου 300.000 δικαιούχοι σύνταξης περιμένουν τις συντάξεις τους, με τις αντίστοιχες οφειλές να αγγίζουν τα 3 δις ευρώ συμπεριλαμβανομένων των αναδρομικών.
• Ξεκίνησε η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ για 370.000 χαμηλοσυνταξιούχους. Οι μειώσεις από 1/1/2016 ανήλθαν σε 165 εκατ. ευρώ για 120.000 χαμηλοσυνταξιούχους, και το 2017 σε 587 εκατ. ευρώ για 270.000 συνταξιούχους. Η πλήρης κατάργηση του συνολικού ποσού των 900 εκατ. ευρώ για το ΕΚΑΣ θα πραγματοποιηθεί μέχρι τις 31/12/2019.
• Καταργήθηκαν οι συντάξεις χηρείας για επιζώντες συζύγους κάτω των 52 ετών και περικόπηκε η καταβαλλόμενη σύνταξη στον επιζώντα (στο 50% της σύνταξης λόγου θανάτου ή στο 25% εάν ο επιζών εργάζεται ή αυτοαπασχολείται ή λαμβάνει σύνταξη από οποιαδήποτε πηγή).
• Αυξήθηκαν οι εισφορές υπέρ υγείας από 4% σε 6% στο σύνολο των κύριων συντάξεων, 6% στις επικουρικές και 6% στις διπλές συντάξεις, χωρίς η αύξηση αυτή να αντιστοιχίζεται σε παροχές υγείας.
• Η προσωπική διαφορά στις συντάξεις των παλαιών συνταξιούχων καταργείται. Οι παλαιοί συνταξιούχοι, μετά τις απώλειες που υπέστησαν από το αχρείαστο τρίτο μνημόνιο, θα υποστούν ακόμα μεγαλύτερες περικοπές με το τέταρτο μνημόνιο και την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς. Συγκεκριμένα, από 1-1-2019 προβλέπονται νέες μειώσεις που ισοδυναμούν με απώλεια 1 έως 3 συντάξεων (σε συνδυασμό με τις ρυθμίσεις για το αφορολόγητο).

Κοντά σε όλα αυτά, το σχέδιο που ψηφίζεται σήμερα από την Κυβέρνηση, παρά τις διακηρύξεις, επιφέρει επιπλέον πλήγματα, καθώς επιβάλλει νέες μειώσεις συντάξεων και νέες αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών.
Συγκεκριμένα:
• Επιβεβαιώνεται η μείωση των επικουρικών συντάξεων από 21,4% έως 40%.
• Παγώνουν 129.000 επικουρικές συντάξεις, καθώς δεν δημιουργήθηκε ο αναγκαίος μαθηματικός τύπος για την έκδοση των συντάξεων.
• Αυξάνεται από 4% σε 4,5% η εισφορά στο Μετοχικό ταμείο πολιτικών υπαλλήλων.
• Έπεται περαιτέρω μείωση σύνταξης για στρατιωτικούς, αστυνομικούς, λιμενικούς, πανεπιστημιακούς γιατρούς του ΕΣΥ με τον μη υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς στα συνταξιοδοτικά χρόνια.
Και επειδή κύριοι της κυβερνώσας πλειοψηφίας, θα μας κατηγορήσετε ότι προβάλλουμε τα αρνητικά, εμείς δεν φοβόμαστε να αναδείξουμε και να υπερψηφίσουμε διατάξεις που θεωρούμε ότι κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, όπως λόγου χάριν, η επιτάχυνση της δίκης για τους εργαζόμενους, ελπίζοντας ότι δεν θα αποτελέσει κενό γράμμα και θα εφαρμοστεί.

Ωστόσο, μέσα σε αυτό το συνονθύλευμα διατάξεων, που, μεταξύ άλλων, βρίθει εμβαλωματικών ρυθμίσεων, οι οποίες τροποποιούν τον νόμο Κατρούγκαλου, για ακόμα μια φορά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, οπότε και ψηφίστηκε, δεν βρίσκουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας. Σας θυμίζω ότι το 2012, σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις του ΣΕΠΕ, το ποσοστό της αδήλωτης εργασίας ήταν στο 40%. Το 2014 είχε μειωθεί στο 12% χάρη στις ενέργειες της τότε Κυβέρνησης Σαμαρά και του Υπουργού κ. Βρούτση. Πώς;
• Με το καινοτόμο εργαλείο ΕΡΓΑΝΗ, το οποίο λειτούργησε υποστηρικτικά στους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
• Με μία διπλή ισορροπημένη παρέμβαση αφενός αυστηρού προστίμου των 10.500 ευρώ, το οποίο λειτούργησε υπέρ των εργαζομένων, και αφετέρου της μείωσης των εισφορών κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, υπέρ των εργοδοτών.

Κυρίες και κύριοι, λύσεις υπάρχουν, και διάθεση συναίνεσης για την επίλυση ζητημάτων, όπως τα εργασιακά, υπάρχει. Φοβούμαστε, ωστόσο, ότι το παρόν νομοθέτημα, δεν θα επιλύσει, αντίθετα θα δημιουργήσει και άλλες πληγές σε απασχολούμενους και συνταξιούχους.

Back To Top