skip to Main Content

ΓΝΩΜΗ ΠΑΤΡΩΝ, συνέντευξη στο Μαρίνο Γράψα, με τίτλο: «Γιατί είμαστε κατά της ίδρυσης 4ης Νομικής Σχολής»

Τη θέση της Ν.Δ. για το πολυσυζητημένο θέμα της ίδρυσης 4ης Νομικής Σχολής στη χώρα, αναλύει με συνέντευξη της, στην «Γ», η κυρία Νίκη Κ. Κεραμέως, Βουλευτής Επικρατείας, Τομεάρχης Παιδείας της Ν. Δ.

Επίσης η κυρία Κεραμέως αναφέρεται σε όλα τα ζητήματα της εκπαίδευσης (εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, ιδιωτικά πανεπιστήμια, ανομία κ.α.)

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Πολλές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η δέσμευση της κυβέρνησης για την ίδρυση 4ηςΝομικής Σχολής με έδρα την Πάτρα. Η Ν.Δ. έχει εκφράσει τη διαφωνία της σ’ αυτό το σχεδιασμό. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τους λόγους;

Στη Νέα Δημοκρατία τασσόμαστε κατά της ίδρυσης 4ης Νομικής Σχολής στη χώρα – ανεξαρτήτως του πού μπορεί αυτή να ιδρυθεί – γιατί αντικειμενικά η χώρα δεν μπορεί να απορροφήσει άλλους νομικούς. Αντί η Κυβέρνηση να προβληματιστεί από το γεγονός ότι η Ελλάδα συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό ανέργων πτυχιούχων στις χώρες του ΟΟΣΑ, που σκαρφαλώνει στο 20%, και δη ανέργων δικηγόρων. Αντί να εστιάσει την προσοχή της στην αναστροφή του brain drain, φαινόμενο το οποίο έχει διογκωθεί με ταχύτατους ρυθμούς, με όλο και περισσότερους νέους να αναζητούν ευκαιρίες στο εξωτερικό. Αντί να επιδιώξει την αποτελεσματική σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία. Η Κυβέρνηση χρησιμοποιεί την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μοχλό εξυπηρέτησης πελατειακών σκοπιμοτήτων, χωρίς σχέδιο και στόχευση.

  1. Ποια είναι η άποψή σας για  την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μόνο με το απολυτήριο λυκείου; 

Εκτιμώ ότι η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μόνο με το απολυτήριο λυκείου δεν είναι εφικτή επί του παρόντος. Τουλάχιστον όχι με όρους που να διασφαλίζουν την αδιαβλητότητα, την αντικειμενικότητα και την αξιοπιστία του συστήματος. Ο συνυπολογισμός, σε κάποιο ποσοστό, της επίδοσης του μαθητή κατά τα τρία χρόνια φοίτησης στο Λύκειο, προκειμένου αφενός να αξιολογείται συνολικά η μαθητική του πορεία, και όχι μόνο η επίδοσή του στις Πανελλαδικές, αφετέρου να ενισχυθεί ο αυτόνομος παιδαγωγικός και εκπαιδευτικός ρόλος του λυκείου, είναι ενδεχομένως μια λύση που θα μπορούσε να επέλθει σταδιακά και υπό προϋποθέσεις. Οι χρονίζουσες και εντελώς αντιφατικές κυβερνητικές εξαγγελίες για το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η ανεδαφική υπόσχεση για άμεση κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων καταδεικνύουν την τυχοδιωκτική πολιτική της κυβέρνησης και επιβεβαιώνουν την αναξιοπιστία της.

  1. Θα βοηθήσουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση; Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για την αρμονική συνύπαρξη.

Πρώτο μέλημα της Νέας Δημοκρατίας είναι η αναβάθμιση του δημόσιου Πανεπιστημίου, γεγονός που δεν αποκλείει την ύπαρξη ενός παράλληλου στόχου, που είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ώστε να μπορούν να ιδρυθούν και μη κρατικά και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Μία τέτοιας εμβέλειας και σημασίας μεταρρύθμιση, μπορεί να επιφέρει πολλαπλά οφέλη, όπως η εισαγωγή μίας υγιούς άμιλλας με τα δημόσια πανεπιστήμια που θα ωθήσει προοπτικά σε βελτίωση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης για όλους. Περαιτέρω, ο περιορισμός του «brain drain» καθηγητών και φοιτητών θα διατηρήσει πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης στη χώρα, τη στιγμή που υπολογίζεται ότι το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών καθηγητών απασχολούνται στο εξωτερικό, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι μόλις 11%, ενώ η χώρα μας εμφανίζει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά φοιτητών που σπουδάζουν στο εξωτερικό σε σχέση με τον πληθυσμό της: 0,34%, συνολικά 37.484 φοιτητές το 2017. Επιπλέον οφέλη, μεταξύ άλλων, συνιστούν τα οικονομικά, καθώς, βάσει των εκτιμήσεων έκθεσης της Εθνικής Τράπεζας 2017, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει 110.000 ξένους φοιτητές και παράλληλα να περιορίσει τις εκροές Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό, με άμεσο όφελος της τάξης των 1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

  1. Πρόσφατα έγινε η παρουσίαση του προγράμματος της Ν.Δ. για την Παιδεία. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του, που θεωρείτε ότι αλλάζουν την εκπαίδευση στη χώρα μας;

Παραθέτω τρία ενδεικτικά σημεία του προγράμματός μας, που, μαζί με το σύνολο των προτάσεών μας, εκτιμώ ότι θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην ουσιαστική αναβάθμιση της σχολικής και ακαδημαϊκής ζωής της χώρας:

Πρώτον, μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στις σχολικές μονάδες και τα τριτοβάθμια ιδρύματα, και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους λειτουργούς της εκπαίδευσης. Θέλουμε σχολεία και πανεπιστήμια πιο ελεύθερα. Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να αυτενεργούν. Σχολεία και πανεπιστήμια τα οποία δεν θα ελέγχονται σε κάθε τους βήμα από ένα υπερ-συγκεντρωτικό Υπουργείο Παιδείας.

Δεύτερον, η δημιουργία ενός πιο υγιούς και ασφαλούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για τη μετάδοση της γνώσης, ενδεικτικά με ιδιαίτερη έμφαση στην ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και της βίας, και βεβαίως με κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου.

Τρίτον, η αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα και διάδοση των καλύτερων πρακτικών με απώτερο στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας, την αυτοβελτίωση και την επιβράβευση της αριστείας. Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αξιολόγηση πρώτα των σχολικών μονάδων και εν συνεχεία των εκπαιδευτικών. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αξιολόγηση ιδρυμάτων, προγραμμάτων σπουδών, διδασκόντων.

  1. Η εκπαιδευτική κοινότητα αντιδρά στο νομοσχέδιο για το νέο σύστημα διορισμών. Ποια είναι η θέση σας;

Ως προς τη θεσμοθέτηση του τρόπου μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση, προτείνουμε ένα μικτό σύστημα, αντικειμενικό, αδιάβλητο και δίκαιο. Πρόκειται για ένα σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών, το οποίο θα βασίζεται στους εξής πυλώνες κριτηρίων:

  • Επίδοση σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, που θα πρέπει να καταλαμβάνει όχι περισσότερο από 30% στο σύνολο των μορίων,
  • Εκπαιδευτική προϋπηρεσία, μοριοδοτούμενη με αυξημένο συντελεστή,
  • Ακαδημαϊκά κριτήρια (π.χ. βαθμός πτυχίου, συναφείς μεταπτυχιακοί τίτλοι, διδακτορικό, ξένες γλώσσες, ΤΠΕ) και
  • Κοινωνικά κριτήρια, με ειδική μέριμνα για τους πολύτεκνους και τα άτομα με αναπηρία.
  1. Διανύουμε μια χρονιά με πολλαπλές εκλογικές αναμετρήσεις. Τι πρέπει να προσδοκούν οι πολίτες, που εδώ και 10 χρόνια υποφέρουν από την κρίση;

Οι πολίτες μπορούν να ελπίζουν σε μία καλύτερη χρονιά και ένα καλύτερο αύριο. Το 2019 είναι πράγματι έτος πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων: δημοτικές, Περιφερειακές, Βουλευτικές, Ευρωεκλογές. Η Νέα Δημοκρατία, όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις, θα κληθεί να αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Είμαστε έτοιμοι να αναστρέψουμε το μέχρι σήμερα αρνητικό κλίμα, ενεργοποιώντας τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και του ανθρώπινου δυναμικού της. Ας είναι αυτή η ευχή μας για το 2019: να οικοδομήσουμε ξανά την Ελλάδα που θέλουμε και αξίζουμε!

Η ασφάλεια στα Πανεπιστήμια και η θέση της Ν.Δ.

Το ζήτημα της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι ασφαλώς ένα από τα μείζονα θέματα. Πώς θα το αντιμετωπίσει η ΝΔ;

 Για τη Νέα Δημοκρατία, η ασφάλεια στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα συνιστά προτεραιότητα. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ έχει πυροδοτήσει την παραβατικότητα με δύο τρόπους: αφ’ ενός, με την επαναφορά από τη νυν ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μίας άκρως προβληματικής, οπισθοδρομικής και επικίνδυνης ρύθμισης για το άσυλο, αφ’ ετέρου, με την επίδειξη σκανδαλώδους ανοχής στην ανομία και την εκτροπή από την Κυβέρνηση, η οποία με αυτόν τον τρόπο στέλνει προς κάθε κατεύθυνση μήνυμα ασυδοσίας. Για τη ΝΔ η κατάργηση του ασύλου είναι επιβεβλημένη. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, δεν αρκεί μόνο η ψήφιση μιας διάταξης για τη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, απαιτείται και πολιτική βούληση για την εφαρμογή της. Η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ θα εκπέμψει και ένα σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής στη βία και την ανομία.

Εδώ η ηλεκτρονική δημοσίευση της συνέντευξης.

GnwmiPatrwn

Back To Top